Naše služby |
Dnešné technicky vyspelé lyže si zaslúžia rovnako vyspelý servis. Servis by sa nemal vykonávať sporadicky, len v krízovej situácii, ale kontinuálne. Pravidelne vykonávaný servis je predpokladom väčších zážitkov z jazdy, športových výkonov, ale hlavne bezpečnosti jazdy. Štruktúrovanie plochy lyže vrátane uhlovania hrany a impregnácia voskom sa spravidla vykonáva niekoľkokrát počas zimnej sezóny s ohľadom na frekvenciu lyžovania a samotné snehové podmienky danej oblasti (kamene na svahu, prírodný sneh, technický sneh).
Ak je hrana tupá, môžete počítať s tým, že prvá zľadovatelá platňa neprekvapí len Vás, ale i všetkých okolo Vás Vaším komickým vystúpením na záchranu pred pádom. Ak je hrana hrdzavá, pravdepodobne chvíľu potrvá, než v stope za Vami zmizne „krvavá“ koľaj po hrdzi a klzná rýchlosť sa vráti do normálu.
Klzná vlastnosť plochy sklznice zasa závisí na prípadnom nalepenom snehu (asi napadol nový sneh a vy ste opäť zabudli namazať) alebo je teplota snehu viac ako 0°C a vy stojíte na mieste, pretože Vaše lyže jednoducho nejdú (tzv. zrkadlový efekt, keď medzi dvoma plochami nedochádza k odvodu vody...).
Úplne nevyhnutné je, aby lyže či snowboard boli pripravené pred začiatkom sezóny. V tomto smere doporučujeme nechať si urobiť veľký servis v odbornom servisnom centre vždy na konci sezóny tak, aby impregnačná vosková vrstva na ploche sklznice nebola úplne stiahnutá, naopak ponechaná z dôvodu letného zakonzervovania plochy a spodnej hrany. Finálne vyleštenie vosku doporučujeme až pred prvým lyžovaním. Pre mnohých z Vás bude iste prekvapením, že aj nová lyža potrebuje servis. Ako príklad uvádzame pretekársky lyžiarsky program, kde si 90% pretekárov necháva vyrobený „polotovar“ lyže ale i dosky znova naformátovať (zarovnanie plochy a spodnej hrany, finálna štruktúra, bočné uhlovanie hrany, spodný tuning hrany, impregnácia.)
Každá sklznica má ako základný výrobný materiál polyethylen (PE). Originálna hrúbka sklznice je 1,2 mm. Pri výrobe lyže / snowboardu sa používajú 2 základné typy sklznice:
Extrudovaná sklznica:
• Tento materiál sa prevažne používa pri výrobe lyží / snowboardov nižšej cenovej skupiny.
• Výhoda – ľahké brúsenie sklznice, cenovo lacná sklznica.
• Nevýhoda – sklznica nie je príliš odolná, nižšie klzné vlastnosti.
• Jednoduchá pre opravu zaliatím taveným PE.
Sinterická sklznica:
• Tento materiál sa používa hlavne pre cenovo vyššiu a pretekársku úroveň výroby.
• Výhoda – perfektné sklzné vlastnosti sklznice, odolná voči mechanickému opotrebeniu. Vysoká účinnosť absorbcie vosku pri voskovaní za nižších teplôt.
• Nevýhoda – časovo náročnejšie na opravu zaliatím.
• Väčšie ryhy a škrabance je spravidla nutné opraviť formou výseku a vsadením novej sklznice prilepením pomocou špeciálneho dvojzložkového lepidla. Menšie opravy sa riešia zaliatím taveným P-tex drôtom.
• Plocha sklznice by mala byť v ideálnej rovine so spodnou hranou. Na sklznici nesmú byť žiadne zbytkové vlasy po brúsení na brúsnom páse, odstránenie vrypov a defektov opravami.
• Spodná hrana by mala byť podbrúsená v rozsahu cca 0,7°. Vlastné podbrúsenie – tuning hrany je vrátane jej vyleštenia pomocou tuningového kameňa.
• Všeobecne – pred tuningom spodnej hrany musí byť urobená ideálna rovina sklznice.
BOČNÁ HRANA
• Hrana by mala mať veľmi hladký povrch.
• Zvolený uhol hrany veľmi ovplyvňuje náradie pre účely jeho použitia, celkový uhol hrany by nikdy nemal presahovať hodnotu 88,5°.
• Veľmi dôležité je kontinuálne uhlovanie v celej dĺžke hrany od špičky až k päte, vrátane zakrivených oblastí(carvingový tvar náradia).
Geometria hrany