Každá z cyklistických polôh má svoje plusy i mínusy. Váš preferovaný jazdný štýl ste pravdepodobne zohľadnili už pri výbere bicykla. Do miery, akou vám bicykel dovolí, si môžete pri jazde polohy striedať. Niektorá viac odbremení zadok, niektorá ruky, chrbticu či nohy.
Vyznačuje sa výrazne vzpriamenou polohou tela. Chrbát je takmer kolmo na zem, a teda so zemou zviera 90 stupňový uhol. Uhol medzi trupom a pažami je cca 20 stupňov. Väčšinou sa takto jazdí na rôznych retro bicykloch, resp. bicykloch, ktoré majú riadidlá s pákami príliš blízko hornej časti tela.
Výhody: Chrbtica sa intuitívne dáva do svojho prirodzeného tvaru „S“. Záťaž na ramená a ruky je veľmi nízka.
Nevýhody: Sila je relatívne zle prenášaná do pedálov. Telesná hmotnosť spočíva takmer výlučne na zadku. Chrbtica u väčšiny ľudí po krátkom čase ochabne a neergonomicky sa vzpriami panva.
Túto pozíciu najlepšie umožňujú mestské bicykle s vyššími riadidlami. Charakteristický je pre ňu ľahký predklon trupu – cca 60-70 stupňový uhol chrbta vzhľadom k zemi, a 75-80 stupňový uhol medzi trupom a pažami (veľa ľudí uprednostňuje menší, asi 60 stupňový uhol).
Výhody: Vzpriamený posed umožňuje akurátny prehľad v premávke. Pri pohýnaní sa môže sila dobre prenášať do pedálov (dobrý odraz pri štarte).
Nevýhody: Ruky sú často k vysokým riadidlám príliš natiahnuté, čo vedie k napätiu a bolestiam v ramenách, pažiach alebo kĺboch rúk. Poloha rýchlo zvádza k ochabnutiu chrbtice.
Trekingové či horské bicykle majú väčšiu vzdialenosť medzi sedadlom a riadidlami. Preto je aj predklon hornej časti tela výraznejší než pri predchádzajúcich jazdných štýloch (uhol chrbta so zemou 30-60 stupňov), a uhol medzi trupom a pažami je 90 stupňov.
Výhody: Krk, ramená a ruky preberajú viac práce a podporujú tak dynamický, pohybovo bohatý jazdný štýl. Odbremení sa chrbát, chrbtica a zadok, čo je dôležité najmä pri dlhších jazdách. Na pedále je prenášaná sila z celého tela.
Nevýhody: Väčšia záťaž leží na rukách, krku a pleciach. Svalstvo by malo byť na tieto vyššie nároky pripravené, teda dostatočne vytrénované.
Športový, rýchlostne orientovaný štýl jazdy – pre túto jazdu sú ako stvorené cestné bicykle alebo fitness bicykle. Sedadlo je vyššie ako riadidlá. Trup býva silno predklonený – uhol chrbta 15-30 stupňov a uhol medzi trupom a pažami je väčší než 90 stupňov.
Výhody: optimálny prenos síl do pedálov, výborná aerodynamika (minimálny odpor vetra pri jazde).
Nevýhody: Jazda si vyžaduje vysoký stupeň vytrénovanosti svalov v oblasti chrbta, nôh, ramien a brucha. Je to pohodlná pozícia len pre trénovaných cyklistov.
Či už budete bicyklovať vzpriamene, vo väčšom alebo miernejšom predklone, chrbát by mal byť vždy rovný, resp. chrbtica by mala byť vytvarovaná len do prirodzeného, jemného „S“. Chrbát by nemal byť prehnutý ako luk s hlavou vysunutou dopredu, a nemal by tlačiť na panvu. Panva je v správnej polohe práve pri do „S“ vytvarovanej chrbtici. Nesprávne polohovanú, vzpriamenú panvu spoznáte podľa toho, že je posunutá trochu viacej dozadu, chrbát sa pri tom zaoblí a chrbtica viac nemôže dostatočne tlmiť otrasy.
Pred lenivou jazdou odporúčame dynamickú jazdu a tri kontaktné body s bicyklom – ruky, zadok a nohy skrz rôzne polohy striedavo odbremeňovať.